کودکان و سالمندان بیشتر دچار گرمازدگی می شوند

کودکان و سالمندان بیشتر دچار گرمازدگی می شوند

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور گفت: با بالا رفتن دمای محیط برای سالمندان و رسیدن دمای مرکزی بدن به بالای 40 درجه، فرد دچار گرمازدگی شدید یا همان سکته گرمایی می شود.

حسن نوری ساری؛ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری ویکی سلامت با اشاره شیوع گرمازدگی در کودکان و سالمندان گفت: گرمازدگی سطوح مختلفی  دارد که ابتدایی ترین آن ها سوزش و تغییر رنگ دست و حتی عرق سوز شدن است و شدید ترین نوع آن گرمازدگی شدید یا سکته گرمایی است.

وی افزود: گرفتگی عضلات نوعی دیگر از گرمازدگی است که بیشتر در ورزشکاران رایج است،  که با از دست دادن آب در بدن و تعریق زیاد اتفاق می افتد و فرد سعی در برطرف کردن نیاز بدن با آب دارد ولی با گرفتگی عضلات روبه رو می شود.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سالمندان در تشخیص گرما و سرما دچار مشکل هستند و نمی توانند این تفاوت را تشخیص دهند گفت: با بالا رفتن دمای محیط برای سالمندان و رسیدن دمای مرکزی بدن به بالای 40 درجه، فرد دچار گرمازدگی شدید یا همان سکته گرمایی می شود.

وی با بیان اینکه الزاما گرمازدگی شدید در سالمندان و کودکان رخ نمی دهد، ادامه داد: گرمازدگی شدید موجب کاهش سطح هوشیاری و اختلال توجه می شود و فرد به همین دلیل نمی تواند خود را از محیط گرم خارج کند.

نوری ساری با بیان اینکه اولین نشانه های گرمازدگی سوزش پوست، تعریق شدید و تشنگی از جمله نشانه های ابتدایی گرمازگی است ادامه داد: با زیاد شدن و بالا رفتن سطح گرمازدگی تعریق در بدن کاهش می یابد و فرد دچار اختلال توجه و کاهش سطح هوشیاری می شود.

وی افزود: یک حادثه ای که هرساله برای خانواده ها و کودکان در فصل گرما رخ می دهد خروج والدین از ماشین برای خرید  و یا رفتن به مراسم ختم و ماندن کودک در ماشین است که ما از این اتفاق آمار بسیار بالایی گرمازدگی غیر قابل برگشت و فوت کودک داریم.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ابتدایی و مهم ترین اقدام در مقابل گرمازدگی پیشگیری است، گفت: باید به صورت مرتب از والدین مراقبت کرد و از سالم بودن وسایل گرمایشی آن ها اطمینان داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی داروها در سالمندان موجب از دست دادن آب از بدن می شود، تشریح کرد: گشاد بودن و روشن بودن لباس در فصل گرما بسیار مهم است.

نوری ساری گفت: در فصل تابستان مسافرت ایرانی ها از علل مهم در گرمازدگی است و مسافرین باید به شرایط محیطی و دمای شهر مقصد دقت کنند زیرا یک هفته طول می کشد تا بدن افراد با دمای جدید سازگار شود.

وی افزود: در گرمازدگی های خفیف جایگزین کردن مایعاتی مثل دوغ، شربت های مختلف و آب نمک بجای آب خالص بسیار مفید است، همچنین بردن فرد به محیط خنک بسیار مفید است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور گفت: اگر سطح هوشیاری و توجه فرد بیمار پایین باشد بسیار خطرناک است و باید سریع در بیمارستان بستری شود.

وی با اشاره به اینکه مادران باردار هم مثل  کودکان و سالمندان در خطر بیشتری از بیماری هستند، گفت: به دلیل اهمیت سطح آب بدن در مادران باردار باید در صورت احتمال گرمازدگی با اورژانس تماس گرفته و یا بیمار سریع به بیمارستان انتقال پیدا کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کودکان و سالمندان بیشتر دچار گرمازدگی می شوند" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کودکان و سالمندان بیشتر دچار گرمازدگی می شوند"، کلیک کنید.