احیای مراتع خراسان شمالی با کشت گراس‌های مرتعی

احیای مراتع خراسان شمالی با کشت گراس‌های مرتعی

ویکی سلامت/خراسان شمالی معاون آموزشی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی از اجرای طرح ملی کشت گراس‌های مرتعی چند ساله در این استان خبر داد.

دکتر مهدی باور در گفت و گو با ویکی سلامت، اظهار کرد: این طرح در ۱۵ استان در حال اجرا است که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در سال ۱۴۰۵ به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح تولید بذر گندمیان مرتعی است، گفت: با توجه به کاهش باران و خشکسالی‌های پی در پی طی چند سال گذشته و خشک شدن مراتع به دنبال آن هستیم تا علوفه‌هایی را در مراتع کشت کنیم که از کیفیت علوفه ای بالایی داشته باشد و علاوه بر آن موارد دیگری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس نسبت به تکثیر بذر آن اقدام می‌شود.

باور در پاسخ به این سوال که چرا گراس‌ها انتخاب شده اند؟ توضیح داد: گراس‌ها گیاهی چند ساله است و تا بیش از ۱۰ سال عمر می‌کند و مانند گیاه یونجه سبز می‌شود و اگر مورد چرای دام قرار گیرد دوباره به صورت خودرو رشد می‌کند و نیاز به متحمل شدن هزینه ای دوباره بذرپاشی نیست.

به گفته وی، از سوی دیگر این گیاه به خشکسالی مقاوم است و با کشت آن در مراتع، مراتع دوباره احیا می‌شوند و به صنعت دامداری کمک زیادی خواهد کرد.

این استادیار مرکز تحقیقات در ارتباط با نتایج اجرای این طرح نیز بیان کرد: در حال حاضر اکوتیپ‌های برتر شناسایی شده اند، بذرها در حال تکثیر هستند.

وی تصریح کرد: برای هر هکتار نیاز به ۱۲۰ کیلوگرم بذر است که تولید بذر برای ۱۰۰ هکتار از مراتع استان برنامه ریزی شده است.

پایان خبر ویکی سلامت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "احیای مراتع خراسان شمالی با کشت گراس‌های مرتعی" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "احیای مراتع خراسان شمالی با کشت گراس‌های مرتعی"، کلیک کنید.