رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان

ویکی سلامت/خوزستان طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری دندانه‌ای که توسط متخصصان و فناوران سازمان جهاددانشگاهی خوزستان اجرا شده، رونمایی شد.

در آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسن مسلمی نائینی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد برگزار شد، طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری دندانه‌ای که توسط متخصصان و فناوران سازمان جهاددانشگاهی خوزستان اجرا شده، رونمایی شد.

به گزارش ویکی سلامت، قدم اول در بهره‌برداری از منابع کشف شده نفت و گاز،‌ حفاری و تکمیل چاه‌ها است. ایران جهت ثابت نگاه داشتن میزان تولید نفت و توسعه میادین در حال حاضر سالانه نیاز به حفر حدود ۲۰۰ حلقه چاه جدید دارد. برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه می‌توان به راحتی دو برابر شدن این تعداد حفاری را نیز متصور بود. صنعت حفاری با وجود رشد و توسعه قابل ملاحظه فن‌آوری‌های مرتبط، کماکان بر اصول و روش‌های قدیمی استوار است. حفاری دورانی با استفاده از سر مته با اندازه و مدل‌های مختلف و راندن لوله‌های جداری از دهه ۳۰ میلادی تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد و گسترش فن‌آوری‌های نوین به بهبود این روش معطوف می‌شود.

مته‌های حفاری به عنوان نوک پیکان این عملیات نقش ویژه‌ای در سرعت و هزینه حفر یک چاه بازی می‌کنند. به علت مصرفی بودن، تنوع و محدودیت تولیدکنندگان، تامین آن‌ها از گلوگاه‌های عملیات حفاری محسوب می‌شود. با وجود اینکه هزینه تأمین مته‌های حفاری تنها حدود ۳ درصد از هرینه حفر یک چاه را در بر می‌گیرد، اما تاثیر عملکرد مته‌ها بر سرعت حفاری (نرخ نفوذ) و به تبع آن هزینه حفاری و حتی موفقیت یا عدم موفقیت یک چاه، این تجهیزات را در زمره مهمترین قطعات صنعت نفت قرار می‌دهد. وجود مشکلات متعدد در زمینه تهیه و تامین این نوع از مته‌ها پژوهشگران پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی سازمان خوزستان را بر آن داشت تا به تدوین دانش فنی و ساخت ۹ قلم از پرمصرف ترین مدل‌های مته حفاری سه کاجی اقدام کند.

رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان

از جمله دلایل شاخص بودن این طرح می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱ – ایجاد امکان طراحی و ساخت مته‌های حفاری با توجه به مشخصات زمین‌شناختی و شرایط عملیات حفاری کشور ۲ – ایجاد فرصت برای حضور در بازار منطقه و مناطق در حال توسعه مانند آمریکای جنوبی و شمال آفریقا

۳ – بومی سازی یک فن‌آوری راهبردی صنعت نفت

۴ – بهره‌مندی کشور از ارزش افزوده حاصل از فن‌آوری به‌دست آمده

۵ – ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد برای نیروهای متخصص و تحصیلکرده

۶ – جلوگیری از خروج مقادیر قابل توجه ارز

همچنین مهمترین نتایج و دستاوردهای این طرح را می‌توان تامین بخشی از نیاز کشور به مته‌های حفاری به واسطه ساخت و تحویل ۹ قلم از پرمصرف ترین مدل‌های مته‌های حفاری، تاسیس یک خط تولید مجهز جهت ساخت انواع مته‌های حفاری و انجام موفقیت‌آمیز آزمون‌های میدانی مته‌های ساخته شده و ثبت عملکرد بالاتر و بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی برشمرد.

این طرح به مدیریت دکتر حسن محمدی مجد و با همکاری نبی الله کوچکی ایوه، بهنام قدرتی، احمد جادری و حسن بریهی در بازه زمانی ۱۲ ماه طراحی و اجرا شده است و بهره‌برداران اصلی آن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالا، شرکت ملی نفت، شرکت نفت فلات قاره و کلیه شرکت‌های خصوصی پیمانکار قراردادهای حفاری وزارت نفت هستند.

اتتهای پیام

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان"، کلیک کنید.