رویکردهای جدید ژن‌تراپی در تبدیل محصولات سلولی به فرآورده‌های دارویی دانش‌بنیان

در ویکی سلامت بخوانید؛

رویکردهای جدید ژن‌تراپی در تبدیل محصولات سلولی به فرآورده‌های دارویی دانش‌بنیان

محمدی گفت:ایران جزو معدود کشورهایی است که محصولات سلول و بافت را به فرآورده دارویی تبدیل کرده است.وی خبر از رونمایی هشت قلم داروی جدید دانش‌بنیان برای درمان بیماری داد.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری ویکی سلامت؛ ژن‌درمانی یک رویکرد پزشکی است که با اصلاح مشکل ژنتیکی منجر به درمان یا پیشگیری یک بیماری می‌شود. تکنیک‌های ژن‌درمانی به پزشکان این امکان را می‌دهد که به‌جای استفاده از دارو یا جراحی، با تغییر ساختار ژنتیکی یک اختلال را درمان کنند. در ژن‌درمانی DNA برای درمان یک بیماری ژنتیکی به بیمار وارد می‌شود. در این روند یک ژن معیوب جایگزین شده یا یک ژن جدید اضافه می‌شود.

ژن‌درمانی، که به‌طور محاوره‌ای “داروی زنده” نامیده می‌شود، با بازنویسی یا رفع اشتباهات در رمزگذاری ژنتیکی طبیعی، یک گزینه درمانی  ارائه می‌دهد.

یکی از کاربردهای اصلی ژن‌درمانی در درمان سرطان است که خوشبختانه پیشرفت‌های بسیار زیادی نیز در این زمینه انجام‌شده است. روش‌های مختلفی برای درمان سرطان با این فن وجود دارند که برخی سلول‌های سرطانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و برخی دیگر با مهار پاسخ سیستم ایمنی، سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند

رونمایی از ۸ داروی جدید دانش‌بنیانی

سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسمی که 6 شهریورماه به مناسبت روز داروساز برگزار شد، گفت: یک دهه است که در حوزه سلول، بافت و ژن تراپی کار می‌کنیم اما هیچ‌یک از این محصولات وارد فارماکوپه نشده بود. البته مواردی به‌صورت زیر پله‌ای انجام می‌شد.  

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: درمجموع از کارشناسان ژن‌درمانی، سلول و بافت دعوت شد و فعلاً از میان حدود ۱۰ مورد معرفی‌شده، چهار مورد تائید و وارد فارماکوپه دارویی شده و پروانه‌اش هم در کمیسیون مربوطه صادر شد که این اقدام ما را در زمره کشور‌های پیشرو در این حوزه قرار داده است.

وی بیان کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که محصولات سلول و بافت را به فرآورده دارویی تبدیل کرده است و می‌توان با حفظ اصول فنی مدنظر سازمان غذا و دارو از آن استفاده کرد.

محمدی در پایان گفت: امروز نیز از هشت قلم داروی جدید دانش‌بنیان برای درمان بیماری سرطان رونمایی شد که در تأمین نیاز بازار و همچنین کاهش ارزبری نقش بسزایی دارند.

با توجه به رویکردهای جدیدی که درزمینهٔ ژن تراپی و تولید دارو‌هایی برای بیماران خاص وجود دارد، شرایط برای این روش درمانی و بیماران خاص، امیدوارکننده است. همچنین امید است در آینده‌ای نزدیک، نه‌تنها در کشور ایران بلکه در جهان شاهد به کار رفتن روش ژن‌درمانی برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان، ‌ام اس و بیماری‌های غیرقابل درمان دیگر باشیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رویکردهای جدید ژن‌تراپی در تبدیل محصولات سلولی به فرآورده‌های دارویی دانش‌بنیان" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رویکردهای جدید ژن‌تراپی در تبدیل محصولات سلولی به فرآورده‌های دارویی دانش‌بنیان"، کلیک کنید.