۱۱ ایده نورپردازی اداری، شرکت و روشنایی میز کار

۱۱ ایده نورپردازی اداری، شرکت و روشنایی میز کار

2023-10-16T13:42:13+03:30

نورپردازی فضای اداری از مهم­ترین نیازهای فضاهای شرکت طراحی داخلی است زیرا بر اساس پژوهش‌­های صورت گرفته، میزان روشنایی و نحوه نورپردازی فضای اداری و کاری، به صورت مستقیم بر حس و حال و نهایتا راندمان کاری انسان­‌ها موثر است. بنابراین برای همه مدیران و متخصصان در فضای کار دنیای معاصر، افزایش بهره‌­وری در نتیجه یک نورپردازی صحیح و اصولی از ارکان مهم تلقی می­‌شود.

فهرست عناوینی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد

امروزه با گسترش تنوع چراغ­‌های LED و مصرف انرژي و هزینه­‌های بسیار کمتر این چراغ‌­ها نسبت به روش­‌های روشنایی سنتی، استفاده از انواع چراغ ال‌ای‌دی در فضای کاری از جمله ادارات بسیار متداول شده. حال در میان این حجم از تنوع محصولات روشنایی LED، طراح نورپردازی اداری با استفاده از خلاقیت خود و با رعایت اصول نورپردازی دفتر اداری، می‌تواند با به كارگیری شیوه‌های نوین و غیرتکراری این كار را به بهترین شکل انجام دهد و فضای یک اداره یا شرکت و تجربه حضور در آن را برای هر شخص منحصر به فرد سازد.

در این مقاله ۱۰ اصل مهم و مورد نیاز برای نورپردازی بخش­های مختلف طراحی داخلی شرکت اداری یک دفتر اداری یا شرکت، اعم از میزکار، اتاق‌­ها، نورپردازی سالن جلسات، روشنایی اتاق مدیریت و سایر قسمت­‌ها را شرح داده­‌ایم و بهترین چراغ‌­ها را برای نورپردازی فضای اداری معرفی کرده‌­ایم تا بتوانید با صرف کمترین وقت و هزینه، بهترین و بهینه‌­ترین نورپردازی را برای فضای اداری مورد نظر خود در نظر بگیرید.

نورپردازی دفتر اداری با انواع چراغ‌های ال‌ای‌دی

در این ویدیو چراغ‌های اکووات شامل چراغ‌های خطی، ریلی، توکار، پنل ال ای دی و … را در انواع پروژه‌های نورپردازی اداری مشاهده می‌کنید. تمامی چراغ‌های ریلی اکووات با ۳ و ۵ سال ضمانت تعویض بی قید و شرط و با بهترین کیفیت تولید می‌شوند.

در تمامی این پروژه‌ها با همکاری و مشورت با معمار پروژه تمامی اصول علمی و فنی برای راحتی بصری و رفاه کارکنان مجموعه لحاظ شده است. با انتخاب نور مناسب برای فضای کاری و میزکارمی‌توان به راحتی باعث بالا رفتن راندمان کاری شد.

دریافت کاتالوگ و لیست قیمت چراغ‌های اداری

1- هنگام انتخاب چراغ برای دفتر اداری خود، چه فاکتورهایی را در نظر داشته باشید؟

  • یکنواختی نور
    یکی از مهم‌ترین نکات در نورپردازی فضای اداری، یکنواخت بودن سطح نور فضاهای مختلف دفتر اداری است تا موجب آزار و اذیت چشم به هنگام کار نباشد. به همین دلیل برای روشنایی دفتر اداری حتما به چراغ‌هایی با پخش نور زیاد نیاز خواهد بود.
  • شاخص نمود رنگ
    شاخص نمود رنگ یا CRI بیانگر توانایی نور چراغ در نمایش رنگ‌های واقعی اجسام و دکوراسیون فضاست. هرچه شاخص نمود رنگ به عدد 100 نزدیک‌تر باشد، یعنی چراغ شما رنگ‌ها را بیشتر شبیه به نمود رنگ نور طیعی خورشید نمایش می‌دهد. بهترین چراغ‌های حال حاضر بازار، شاخص نمود رنگی بالغ بر 95 دارند.
  • فلیکر نداشتن (چشمک نزدن)
    نورهای فلیکردار به مرور افراد حاضر در فضا را دچار خستگی چشم و سردرد می‌کنند. بنابراین حتما دقت کنید تا چراغ مورد نظر شما فاقد هرگونه فلیکر یا چشمک باشد. این ویژگی مربوط به کیفیت درایور چراغ ال ای دی می‌باشد.
  • راندمان نوری و اثربخشی بالا
    راندمان نوری به معنی این است که به ازای مصرف 1 وات، چند لومن نور از چراغ ساطع می‌شود. همچنین اثربخشی به این معنی است که چه مقدار از نوری که از چراغ ساطع شده، به نقطه یا محل مورد نظر ما می‌تابد. در این سنجش، میزان اثربخشی به نحوه نصب چراغ و نوع فضا نیز بستگی دارد. اما به صورت کلی بالاتر بودن این دو مشخصه باعث بهینه‌تر شدن نورپردازی و کاهش هزینه‌های مصرفی می‌شود.

2- برای نورپردازی دفتر اداری از چه چراغ‌­هایی استفاده کنیم؟

انتخاب نوع چراغ معمولا به عوامل مختلفی از جمله کاربرد با توجه به فضای مورد نظر، میزان روشنایی مورد نیاز، نوع نصب و متریال سقف و طراحی معمار و نورپرداز بستگی دارد. به صورت کلی می‌­توانید برای دفتر اداری خود از این چراغ­‌ها استفاده کنید:

، نوری یکنواخت و بدون خیرگی از خود ساطع می‌­کند و جلوه بسیار زیبایی به دکوراسیون دفتر اداری شما می­دهد. شما می‌توانید چراغ خطی را با توجه به ابعاد میز جلسات و یا اتاق خود در شکل‌­های هندسی گوناگون و با ابعاد دلخواه خود سفارش دهید. استفاده از چراغ­ خطی آویز در بالای میز از روش­‌های محبوب نورپردازی دفتر اداری با چراغ خطی است.

  • پنل ۶۰ در ۶۰ در اتاق­‌ها و یا راهروها

۶۰ در ۶۰ از محبوب­ترین چراغ­‌ها در فضای اداری است. نور یکنواخت و زیبای این چراغ که بدون ایجاد خیرگی و اذیت چشم می‌تابد و همچنین نحوه قرارگیری آن به صورت توکار در میان تایل­‌های سقف و یا به صورت روکار، باعث شده تا در فضاهایی که نیاز به پخش نور زیاد و یکنواخت است، پنل ال‌ای‌دی توکار و یا روکار از بهترین گزینه‌­های نورپردازی دفتر اداری شمرده شود.

  • چراغ ریلی به عنوان نور مکمل یا دکوراتیو

هم نور مناسبی داشته و هم جلوه زیبایی دارد. علاوه بر این با استفاده از چراغ ریلی می­توانید نور را به هر جهت که می‌خواهید بتابانید. از این جهت این چراغ‌ها در فضایی که تاباندن نور به قسمت‌­های مختلف به صورت هم‌زمان دشوار است، از بهترین انتخاب‌­ها برای نورپردازی هستند. همچنین با تاباندن نور چراغ ریلی به آثار هنری مثل یک تابلوی نقاشی و یا حتی یک گلدان، می­توانید جلوه بصری بسیار زیبایی در دفتر اداری خود ایجاد کنید و حسی مثبت را به فضا منتقل کنید.

در بسیار از دفاتر بزرگ و کوچک و در بخش‌­های مختلف از جمله راهرو، سقف اصلی و یا سرویس بهداشتی و آبدارخانه از چراغ توکار گرد در انواع ۵ وات، ۱۵ وات، ۳۵ وات و ۶۰ وات استفاده می‌­شود. این چراغ‌­ها با نصبی راحت شبیه به هالوژن­‌های سنتی و قدیمی و با نوری بسیار عالی، در همه فضاها روشنایی مورد نیاز شما را تامین می­‌کنند.

استفاده از چراغ‌هایی که امکان شخصی سازی ویژگی‌های نورپردازی دارند، مثل چراغ‌های دیمردار، چراغ‌های قابل تنظیم مثل چراغ‌های ریلی و یا فکی، این امکان را در اختیار کارمندان شما می‌گذارد که محیط کارشان را آن‌طوری که مطلوبشان است نورپردازی کنند. استفاده از چراغ مطالعه با قابلیت تنظیم شدت نور نیز در محیط های کار اشتراکی بر روی میز بسیار توصیه می‌شود.

انواع نورپردازی در ادارات

در نورپردازی ادارات می‌توان به ترتیب با چراغ روکار تابش جانبی، چراغ خطی T5 و چراغ خطی ماژولار اکووات نورپردازی تاکیدی، مخفی و عمومی فضا را تامین کرد. برای سفارش این محصولات کافی است که یا با شماره 58642-021 تماس بگیرید و یا از طربق لینک زیر به ما در واتساپ پیام دهید.

3- اصول نورپردازی موضعی در هنگام طراحی روشنایی میز کار چیست؟

نورپردازی موضعی به نوعی از نورپردازی گفته می‌شود که برای یک کار یا محیط مخصوص، میزان مشخصی از نور را تامین می‌کند، به طوری که این نور متفاوت از نورپردازی عمومی کلی است. به عنوان مثال چراغ مطالعه نوعی روشنایی موضعی محسوب می‌شود.

نباید فراموش کنید که نورپردازی موضعی ربطی به نوع روشنایی استفاده شده در اجرای نورپردازی ندارد. تفاوتی نمی‌کند که شما از چراغ توکار استفاده کرده باشید، یا چراغ آویز. اگر هدف از استفاده روشن کردن فضایی خاص برای کاری خاص بوده است، به آن روشنایی موضعی می‌گویند.

مسلما تامین نور برای انجام فعالیتی خاص نظیر مطالعه، با روشن کردن کل فضا برای این کار منطقی نبوده و از نظر اقتصادی به صرفه نیست. دلیل شکل گیری مفهوم روشنایی موضعی و استفاده از روشنایی مخصوص میز کار نیز همین موضوع است.

نور مناسب برای کار با کامپیوتر

با کم کردن نورهای عمومی در محیط کار و استفاده از نور موضعی، نور محیط برای کار با کامپیوتر مناسب‌تر می‌شود. این شیوه علاوه بر کاهش مصرف انرژی، موجب دلپذیرتر شدن فضا و ایجاد آرامش بیشتری در فضای اتاق کار شما نیز می‌شود. جایگزینی نور عمومی با نور موضعی و روشنایی میز کار قدرت انتخاب بیشتری در زمینه میزان روشنایی مورد نیاز و زاویه تابش نور، بسته به فعالیت شما در اختیارتان می‌گذارد.

میزان نور پیشنهادی برای روشنایی میز کار

در جدول زیر میزان نور پیشنهادی برای روشنایی میز کار برای کاربران مختلف ارائه شده است، همچنین در بخشی از این جدول توان لامپی که بتوان با آن این میزان روشنایی را تامین کرد نیز آمده است.

توجه داشته باشید نوع فعالیت‌تان را باید در زمان انتخاب روشنایی در نظر بگیرید. برای مثال وقتی می‌خواهید چراغ مطالعه‌ای برای خواندن کتاب کوچکی در تخت‌خواب تهیه کنید، می‌بایست زاویه تابش و نوع رفلکتور آن با چراغی که می‌خواهید نور لازم برای کارهای ظریف‌تر و گسترده‌تری مثل نقشه‌کشی را پیاده کنید، تفاوت داشته باشد.

روشنایی میز کار باید در مکانی قرار بگیرد که به صورت مستقیم به چشم تابش نداشته باشد. بهترین ارتفاع برای تنظیم کردن چراغ مطالعه بالای سر است. اگر میزی که بر روی آن کار می‌کنید شیشه‌ای است باید حواستان به خیرگی حاصل از بازتاب نور چراغ نیز باشد.

شاخص نمود رنگ روشنایی میز کار شما باید بالا باشد تا در هنگام انجام دادن کارهای ظریف اشتباهی در تشخیص رنگ‌های مختلف نداشته باشید. دمای رنگ چراغ انتخابی شما بهتر است که در محدوده نورهای گرم (۳۰۰۰ کلوین پیشنهاد ما به شما است) باشد. نورهای گرم فضای آرامش‌بخشی را به نسبت نورهای سرد ایجاد می‌کنند که باعث افزایش تمرکز شما می‌شود.

موضوع دیگر توجه کردن به حرارت تولیدی چراغ‌هاست. چراغ‌های LED در این زمینه انتخاب بهتری هستند چرا که حرارت کمتری تولید می‌کنند، اما در صورتی که قصد استفاده از چراغ‌های التهابی یا کم مصرف را دارید، باید حواستان به خنک شدن چراغ، و خطرات احتمالی ناشی از داغی چراغ باشد.

ادغام نور در نورپردازی

به طور كلی در زاویه نورپردازی دو نوع زاویه مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد كه در نورپردازی اداری بهتر است از نورپردازی غیرمستقیم به ویژه در فضاهایی که میز كار یا کامپیوتر وجود دارد، استفاده شود. نورپردازی غیر مستقیم و سایه‌های ایجاد شده بر روی دیوارها و سقف‌ها، این امکان را در اختیار طراحان قرار می‌دهد تا بسته به خلاقیت و سلیقه‌شان، محیط را با آن نورپردازی تزئین کنند.

4- چراغ‌­ها را در کدام قسمت نصب کنیم؟ جانمایی چراغ­‌ها به چه صورت است؟

برای نورپردازی اداری در ساختمان‌های عریض و متراژ بالا باید نور مصنوعی را در وسط ساختمان و مکان‌هایی که از پنجره‌ها فاصله بیشتری دارند، متمركز كرد. همچنین اینكه باید به جهت جغرافیایی پنجره‌ها دقت كرد و بر اساس زاویه تابش نور طبیعی برای میزهای كار روشنایی در نظر گرفت. زیرا ممكن است بر اثر شكست یا كمبود نور، دیدن لوازم موجود روی میز كار باعث اذیت كردن چشم شوند.

5- مقدار نور و تاثیرگذاری آن، از عوامل راحتی کارکنان و جذب ارباب رجوع است

در نورپردازی اداری باید به محل عبور و مرور افراد نیز توجه كرد. در این مكان‌‌ها مثل خروجی یا ورودی‌ها باید نور كافی و یكنواخت به كار گرفته شود. این میزان نور نباید خیلی شدید یا كم باشد. زیرا یكی از مهم‌ترین فاكتور‌ها در نورپردازی ادارات در نظر گرفتن حس و حالی است كه در ارباب رجوع بعد از مراجعه به این مكان ایجاد می‌شود. بنابراین اگر نور خیلی زیاد باشد ممكن است چشم او را اذیت كند و یا که اگر دمای رنگ نور بالا باشد، می‌تواند به مخاطب حس اضطراب به او القا كند. اگر این نور كم باشد باعث افسرده شدن ارباب رجوع‌ ‌می‌شود. از دیگر فاكتورهای قابل‌توجه در نورپردازی ادارات می‌توان به شدت روشنایی، رنگ نور و زاویه نور و… اشاره كرد كه در زیر به شرح آن‌ها پرداخته شده است.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۱۱ ایده نورپردازی اداری، شرکت و روشنایی میز کار" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۱۱ ایده نورپردازی اداری، شرکت و روشنایی میز کار"، کلیک کنید.